Kurikulum



PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN KURIKULUM SEKOLAH

Pengerusi                      :           Pengetua
Timbalan Pengerusi       :           Guru Penolong Kanan Kokurikulum
            Naib Pengerusi  1         :           Guru Penolong Kanan Pentadbiran
            Naib Pengerusi  2         :           Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid
            Naib Pengerusi  3         :           Guru Penolong Kanan Petang
            Naib Pengerusi  4         :           Guru Penolong Kanan Tingkatan Enam
            Ahli Jawatankuasa         :           Guru Kanan Mata Pelajaran Bahasa
                                  :           Guru Kanan Mata Pelajaran Kemanusiaan
                                  :           Guru Kanan Mata Pelajaran Teknik & Vokasional
                                  :           Guru Kanan Mata Pelajaran Sains & Matematik

BIL
JAWATANKUASA
DISKRIPSI TUGAS







1.
JAWATANKUASA KURIKULUM SEKOLAH (JKS)


·         Memastikan pencapaian matlamat kurikulum tercapai.
·         Membantu guru menerusi panitia mata pelajaran, persatuan mata pelajaran dan lain-lain bahan sokongan bagi meningkatkan kualiti pendidikan.
·         Merancang pelaksanaan program kurikulum.
·         Membuat kajian dan menilai bahan mengajar dan menguruskannya mengikut satu sistem yang mudah dan berkesan.
·         Mengesan dan memastikan sukatan dan Rancangan Pelajaran Tahunan dilaksanakan dengan sempurna.
·         Membincangkan cara pelaksanaan program kurikulum, mewujudkan sistem pengawalan, penyeliaan dan penilaian.
·         Mengadakan mesyuarat JK Kurikulum Sekolah.
·         Menganjurkan kursus / bengkel / seminar bagi peningkatan profesion perguruan.
·         Melaksanakan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pengetua dari semasa ke semasa.







Setiausaha
:
Pn. Rohana bt. Ali


Pen. Setiausaha
:
Penyelaras Kurikulum (petang)


AJK
:
Semua GKMP



:
Semua Guru Cemerlang



:
Semua Ketua Panita



:
Guru Bimbingan dan Kaunseling



:
Semua Setiausaha Projek Akademik



:
Setiausaha Pendidikan Khas



:
Setiausaha PBS



:

:
Semua Setiausaha Penilaian & Peperiksaan
Guru Perpustakaan & Media



:
Setiausaha Program Nilam





:
:    
:    
:    
:    
Penyelaras Bestari
Setiausaha Jadual Waktu
Setiausaha MBMMBI
Setiausaha HEM
Setiausaha Kokurikulum


2.

BAHASA MELAYU




·         Menyediakan rancangan mengajar untuk kedua-dua penggal dalam tahun persekolahan dan pelaporan tahunan.
·         Menyelenggara fail-fail panitia dan semua minit atau laporan mesyuarat, surat menyurat dan rekod yang berkaitan.
·         Mengadakan mesyuarat panitia secara berkala.
·         Mengkaji dan menganalisis keputusan peperiksaan setiap tingkatan.
·         Menyelaras soalan ujian dan peperiksaan.
·         Memilih dan mencadangkan buku-buku rujukan atau bahan bacaan tambahan yang sesuai dengan keperluan pembelajaran.
·         Menetapkan volume kerja dan membahagikan tugas menyediakannya.
·         Menjalankan tugas penyeliaan buku nota / latihan.
·         Membantu GKMP membuat pemantauan PdP.
·         Bertanggungjawab meningkatkan mutu dan prestasi serta pencapaian pelajar dalam peperiksaan dalaman dan awam.
·         Mewujudkan semangat kerjasama antara panitia mata pelajaran dengan persatuan atau kelab akademik.
·         Menentukan anggaran belanjawan tahunan bagi panitia masing-masing.
·         Menguruskan pebelanjaan panitia mengikut prosedur yang telah ditetapkan.
·         Menentukan penggunaan alat bantu mengajar, kaedah-kaedah pembelajaran terkini dan lain-lain.
·         Menetapkan target (ETR) bagi panitia masing-masing.
·         Mengadakan kursus dalaman kepada ahli panitia dari semasa ke semasa.
·         Memperbaiki dan meningkatkan mutu dan keberkesanan PdP.
·         Mempengerusikan mesyuarat panitia dan mengemaskinikan fail panitia.
·         Bertanggungjawab menyenaraikan pengagihan guru mata pelajaran mengikut keperluan AJK Jadual Waktu.
·         Mematuhi Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.4/1986.
·         Bertanggungjawab mengemaskini Buku Stok Panitia dan alat-alat bantu mengajar diselenggarakan dengan baik.
·         Bertanggungjawab menyediakan pelajar ke pertandingan anjuran PPD, JPN, KPM dan lain-lain.
·         Membantu dalam melaksanakan program akademik untuk Pentaksiran Menengah Rendah, SPM dan STPM.
·         Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan  oleh Pengetua.

Ketua Panita
Setiausaha
AJK
:
:
:
Pn. Norwani Azizah bt. Ali
Pn. Hjh. Fatimah bt. Mohd Amin
Semua Guru Mata Pelajaran

    menyediakan minit mesyuarat dan mengedarkan

3.

BAHASA INGGERIS



Ketua Panita
:
Pn. Muzaimi bt. Mohamed

Setiausaha
:
Pn. Rusini bt. Abdul Rahman

AJK
:
Semua Guru Mata Pelajaran


4.

BAHASA ARAB DAN KKQ

Ketua Panitia
:
Cik Hjh.Che Mairsarah bt. Idris

AJK
:
Semua Guru Mata Pelajaran


5.

SEJARAH




Ketua Panitia
:
Pn. Wan Nor Diami bt. Wan Ahmad


Setiausaha
:
Pn. Siti Rohana bt. Azha


AJK
:




Semua Guru Mata Pelajaran


6.

GEORAFI




Ketua Panitia
:
En. Ahmad Biami bin Yusuf


Setiausaha
:
Cik Rusmah bt. Abd Razak


AJK
:
Semua Guru Mata Pelajaran


7.

PENDIDIKAN ISLAM DAN TASAWWUR ISLAM


Ketua Panitia
:
Pn. Zainun bt. Ibrahim


Setiausaha
:
Pn. Rohana bt. Ali


AJK                              :
:
Semua Guru Mata Pelajaran


8.

PENDIDIKAN SENI VISUAL


Ketua Panitia
:
Pn. Murniyati bt. Mhd Tahir


Setiausaha
:
Pn. Suriani bt. Abu Bakar


AJK                                :
:
Semua Guru Mata Pelajaran


9.

PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN


Ketua Panitia
:
Pn. Asma bt. Hasmuni


Setiausaha
:
Pn. Suriaya bt. Hj Mohd Hamidi


AJK                                :
:
Semua Guru Mata Pelajaran


10.

PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN


Ketua Panitia
:
En. Muhamad bin Muda


Setiausaha

AJK
:

:
En. Mohamad Zaki bin Abd Rahman
Semua Guru Mata Pelajaran


11.

SAINS TERAS




Ketua Panitia
:
Pn. Hasmal bt. Ismail


Setiausaha
:
Pn. Zaitul Azma bt. Wazal


AJK                                :
:
Semua Guru Mata Pelajaran


12.

SAINS ELEKTIF




Ketua Panitia
:
Pn. Juariah bt. Ngah


Setiausaha
:
Pn. Fanidawarti bt. Hamzah


AJK                                :
:
Semua Guru Mata Pelajaran


13.

MATEMATIK DAN MATEMATIK TAMBAHAN


Ketua Panitia
:
Pn. Rokiah bt. Ali


Setiausaha
:
Pn. Roslina bt. Hasni @ Abdullah


AJK                                :
:
Semua Guru Mata Pelajaran


14.

KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU


Ketua Panitia
:
Tn. Hj. Yusoff bin Mat Ali


Setiausaha
:
YM Syarifah Nor Farhana bt. Syed Aluwi


AJK                                :
:
Semua Guru Mata Pelajaran


15.

ELEKTIF TEKNIK DAN VOKASIONAL (MPV TANAMAN MAKANAN/MPV PERABOT/ PERDAGANGAN / PRINSIP PERAKAUNAN / ICT / SAINS PERTANIAN / ERT)


Ketua Panitia
:
Tn.Hj. Kamisan bin Ahmad


Setiausaha
AJK
:
:
Pn. Zarah bt. Abd. Aziz
Semua Guru Mata Pelajaran






16.

PROJEK SPM




·         Mengadakan mesyuarat projek secara berkala.
·         Menyelaras target (ETR) pencapaian dalam peperiksaan.
·         Menyusun strategi bagi meningkatkan pencapaian pelajar dalam akademik.
·         Berusaha bagi mencapai matlamat semua pelajar mendapat gred baik dalam semua mata pelajaran dalam peperiksaan awam.
·         Membuat penilaian keberkesanan program yang telah dijalankan dan usaha baik pulih dirancang bagi mengatasi kelemahan.
·         Analisis terperinci keputusan peperiksaan dan membentangkannya dalam mesyuarat.
·         Mematuhi Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.4/1986.
·         Melaksanakan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pengetua dari semasa ke semasa.


Penyelaras
GKMP Bahasa


Setiausaha
:
Pn. Zarah bt. Abd Aziz


Pen. Setiausaha
:
Pn. Aslaniyah bt. Chik


Guru B & K
:
Pn. Rabilah bt. Abd Razak


AJK




Elit
:
Pn. Fanidawarti bt. Hamzah


Sederhana
:
Pn. Suraya bt. Ibrahim


Harlus
:
Pn. Roslina bt. Hasni @ Abdullah


17.

PROJEK PRASPM


Setiausaha
:
Pn.Hjh. Zaleha bt. Tambong


Pen. Setiausaha
:
Pn. Nor Atikah bt. Che Pa @ Mustafa


Guru B & K
:
En. Razak bin Abd Ghani


AJK




Elit
:
Pn. Faidah bt. Abd Wahab


Sederhana
:
Pn. Rosnaini bt. Yong


Harlus
:
Pn. Norliana bt. Mohd Noor


18.

PROJEK KRK ( KELAS RANCANGAN KHAS)


Setiausaha
:
Pn. Hjh. Aminah bt. Isa


Pen. Setiausaha
:
Pn. Rusini bt . Abd Rahman


AJK
:
Pn. Wan Malaini bt. Abu Bakar (Tingkatan 1 & 2)



:
Semua Guru Mata Pelajaran KRK


19.

PROJEK PENTAKSIRAN MENENGAH RENDAH


Penyelaras
:
GKMP Kemanusiaan


Setiausaha
:
Pn. Huzaimah bt.  M.Aisan


Pen. Setiausaha
:
Pn. Rohani bt. Abd Rahman


Guru B & K
:
En. Hasrolizam bin Mat Zaid


AJK




Elit
:
Pn. Hjh. Aminah bt. Isa


Sederhana
:
Cik Roslina Wati bt. Mohd Sor


Harlus
:
Pn. Fadhilah bt. Yahya


20.

PROJEK INTERVENSI 3M


·         Mengenal pasti pelajar-pelajar yang berkaitan.
·         Membuat perancangan program berdasarkan kebolehan pelajar.
·         Menyelaras pelaksanaan dan menyediakan perjalanan program.
·         Mengenal pasti kekuatan dan kelemahan program yang telah dijalankan dan usaha baik pulih.
·         Membuat laporan tahunan pelaksanaan aktiviti.


Setiausaha
:
En. Azmi bin Muda


Pen. Setiausaha
:
Tn.Hj. Md. Zulfauzi bin Abd Rahim


AJK
:
:
En. Mohd Azhar bin Su
Semua Guru Mata Pelajaran Kelas Intervensi



21.

PENDIDIKAN KHAS INTERGRASI MASALAH PEMBELAJARAN


Setiausaha
:
Pn. Armiza bt Awang


Pen. Setiausaha
:
YM. Sy. Radhiah bt Syed Noh


AJK
:
Pembantu Pengurusan Murid PKIMP


22.

MBMMBI



·         Mengadakan mesyuarat AJK.
·         Mesyuarat / Bengkel Pembinaan bahan bantu mengajar (BBM) Bahasa Melayu dan B. Inggeris.
·         Mendokumentasikan semua BBM / hasil bengkel / kursus.
·         Memastikan penggunaan BBM yang dihasilkan & software yang dibekalkan semaksimum mungkin.
·         Mengadakan kajian tindakan dalam isu / masalah berkaitan dengan MBMMBI. Dapatkan kerjasama kajian tindakan dan panitia mata pelajaran.
·         Merancang dan melaksanakan aktiviti-aktiviti kebahasaan yang melibatkan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris khusus kepada pelajar-pelajar dan amnya kepada guru-guru.


Setiausaha
:
Pn. Faidah bt. Abd Wahab


Pen. Setiausaha
:
Pn. Rashidah bt. Abd Latif


AJK
:

:
Semua Guru Pendidikan Khas
Intergrasi Masalah Pembelajaran
Semua Guru Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris






23.

PENILAIAN DAN PEPERIKSAAN


·         Menyediakan panduan gred untuk mata pelajaran dalam peperiksaan.
·         Menyediakan jadual peperiksaan dan jadual pengawasan peperiksaan.
·         Mengumpul keputusan peperiksaan dan membuat analisis secara keseluruhan Peperiksaan Awam/ Peperiksaan Dalaman.
·         Membuat pesanan bagi barang-barang yang diperlukan dalam peperiksaan.
·         Mendaftar dan menyemak senarai calon yang berkaitan dengannya bagi peperiksaan awam.
·         Memasukkan data markah dalam disket bagi peperiksaan setara dan mengemaskinikannya.
·         Menguruskan persiapan dewan peperiksaan dan yang berkaitan dengannya.
·         Menyediakan slip peperiksaan.
·         Melaksanakan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pengetua dari semasa ke semasa.


Penyelaras
:
GKMP Sains & Matematik


Setiausaha
:
En. Zamru bin Ismail


Pen. Setiausaha 1
:
Pn. Noraini bt. Hashim


Pen. Setiausaha 2
:
Pn. Hjh Kamsiah bt. Awang



SPM




Setiausaha
:
Pn. Norlina bt. Ismail


Pen. Setiausaha
:
Pn. Nur Hazana bt. Mohd Aris



Peperiksaan Dalaman Tingkatan  5


Setiausaha
:
Pn. Rokiah bt. Mat Ali


Pen. Setiausaha
:
Pn. Muzaimi bt. Mohamed







Peperiksaan Dalaman Tingkatan 4


Setiausaha
:
Pn. Murniyati bt. Mhd Tahir


Pen. Setiausaha
:
Pn. Wan Nor Diami bt. Wan Ahmad



Pentaksiran Dalaman Tingkatan 3


Setiausaha
:
Pn. Hjh. Alizawani bt. Ishak


Pen. Setiausaha
:
Pn. Siti Asmah bt. Mustafa



Pentaksiran Dalaman Tingkatan 2


Setiausaha
:
Pn.C. K. Zuzilawati bt. C. K. Mansol


Pen. Setiausaha
:
YM. Tuan Mohd Za bin Tuan Muda







Pentaksiran Dalaman Tingkatan 1


Setiausaha
:
Pn. Norazimah bt. Abd Aziz


Pen. Setiausaha
:
Cik Rusmah bt. Abd Razak







24.

PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH (PBS)


·         Memastikan pelaksanaan PBS didedahkan kepada semua guru yang terlibat.
·         Menyelaras PBS di peringkat sekolah.
·         Menyampaikan maklumat terkini dan arahan mengenai PBS kepada guru-guru di sekolah.
·         Memastikan PBS di peringkat sekolah dijalankan mengikut arahan KPM / LPM.
·         Mengurus dan mentadbir semua perkara yang berkaitan dengan PBS.
·         Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pengetua dari semasa ke semasa.


Setiausaha
:
Pn. Nor Haslina bt. Muda


Pen. Setiausaha
:
Pn.Hjh. Khamsiah bt. Awang


AJK




Pengesanan
Pementoran
Penyelarasan
Pemantauan
:
GKMP Kemanusiaan


:
GKMP Sains & Matematik


:
GKMP Teknik & Vokasional


:
GKMP Bahasa







PT3
:
Pn. Siti Asmah bt. Mustafa (K)



:
Pn. Alizawani bt. Ishak (P)







PPsi
:
En. Hasrolizam bin Mat Zaid


PAJSK
:
En. Muhamad bin Muda


PS
:
En. Abd Fatah bin Harun  (T3)



:
Pn. Norlida bt. Alias          (T2)



:

Pn. Wan Mashida bt. Wan Ismail (T1)






·         Mengawal selia komputer sekolah.
·         Mengikuti kursus-kursus yang berkaitan dengan komputer dan ICT.
·         Mengadakan kursus dalaman yang berkaitan dengan penggunaan komputer.
·         Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pengetua.

25.
BILIK AKSES




Setiausaha
:
Cik Sharina bt. Husain


Pen. Setiausaha
:
Pn. Rashidah bt. Abd Latif


AJK
:
Pn. Che Ku Zuzilawati bt. Che Ku Mansol



:
En. Mohd Sharun bin Muhamad


26.

PUSAT SUMBER SEKOLAH


·         Memilih bahan yang sesuai dengan keperluan dan perkembangan terbaharu untuk kegunaan PSS.
·         Menyediakan perancangan jangka panjang dan jangka pendek.
·         Mempertingkatkan penggunaan PSS.
·         Memastikan keselesaan PSS.
·         Menceriakan PSS.
·         Penyebaran maklumat kepada semua guru dan pelajar mengenai PSS dan penggunaannya serta aktiviti yang dijalankan.
·         Memastikan buku stok dikemaskini.
·         Memastikan segala peralatan dan kelengkapan dalam PSS elok dan boleh digunakan.
·         Menyediakan anggaran perbelanjaan tahunan PSS.
·         Merancang aktiviti dan melaksanakannya.  
·         Memastikan segala peraturan PSS dilaksanakan dan dipatuhi.
·         Mengemaskinikan bank item.
·         Menilai perjalanan PSS dan membuat tindakan susulan.
·         Merancang jadual aktiviti Nilam.
·         Memastikan bahan bacaan Nilam mencukupi.
·         Memastikan Program Nilam berjalan lancar.
·         Menjalankan tugas-tugas dengan penuh tanggung jawab.
·         Menilai perjalanan program Nilam dan membuat tindakan susulan.
·         Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pengetua dari semasa ke semasa.


Ketua Penyelaras
:
Guru Kanan Bahasa


Penyelaras
:
En. Rozman bin Abdullah (GPM)


Setiausaha
;
Pn. Hjh. Khatijah bt. Mat Zin


Pen. Setiausaha
:
Pn. Suriaty bt. Awang


Bilik Tayangan
:
YM. Tuan Mohd Za bin Tuan Muda


Bilik SALC
:
Pn. Hjh. Aminah bt. Isa


Bilik BBM
:
Pn. Hasiah bt. Muda


AJK
:
Pn. Zaitul Azma bt. Wazal



:
Cik Yusnida bt. Yusuf



:
Pn. Zailawati bt. Ibrahim



Program Nilam




Setiausaha
:
Pn. Rosmawati bt. Yusof


Pen. Setiausaha 1
:
Pn. Norwani Azizah bt. Ali


Pen. Setiausaha 2
:
En. Mohd Solahudin bin Ramli


AJK
:
Semua Guru Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris








































27.

PENGURUSAN ICT / VLE / SPS

·         Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran kepada guru-guru dan kakitangan dalam pengendalian ICT.
·         Sebagai pakar rujuk dan pegawai sumber ICT sekolah serta pengurusan emel warga sekolah.
·         Mengurus dan menyelenggara kemudahan ICT dan perisian-perisian aplikasi yang dibekalkan dan menyelesaikan masalah teknikal.
·         Menyediakan laporan dan maklumat perkembangan aktiviti sekolah bestari kepada pihak berkenaan.
·         Mematuhi Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.4/1986.
·         Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pengetua dari semasa ke semasa.


Penyelaras Bestari
:
Pn. Wan Malaini bt. Abu Bakar


Setiausaha
:
Tn. Hj. Jalaluddin bin Adam


AJK
:
:
Pn. Zatul Azma bt. Wazal
Pn. Hjh. Khamsiah bt. Awang



:
:
En. Rozman bin Abdullah
Pn. Nur Marlia bt. Muda



:
:
Semua Penyelaras Tingkatan
Semua Ketua Panitia



:
:
Semua Guru Tingkatan
Juruteknik Komputer





No comments:

Post a Comment